Què son els Ambients d’Aprenentatge?
Els Ambients són espais educatius dissenyats i programats amb l’objectiu de crear situacions d’aprenentatge integrals on els infants puguin desenvolupar diferents capacitats i competències.
En els Ambients no només es creen els aprenentatges a partir de l’espai físic i els diferents materials sinó que les interaccions entre els infants i els infants amb l’adult són molt importants.
Quin és el paper dels infants?
Els alumnes son els protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge, construint-lo a través del joc, l’experimentació i de la manipulació dels diferents materials. Els Ambients permeten que els infants vagin adquirint més autonomia, prenguin decisions i siguin conscients d’aquestes.
Les interaccions entre els infants també són molt importants en el procés d’aprenentatge. Treballant per grups internivells, la interacció és més profitosa pels infants, ja que interactuant amb els companys poden aprendre altres maneres d’afrontar una situació mitjançant la col·laboració i l’observació.
Quin és el paper de les mestres?
El rol del docent ha de fugir de les metodologies tradicionals i no ha de transmetre els coneixements, sinó que ha de crear un clima acollidor i proporcionar les eines i els materials per tal de despertar la curiositat i els aprenentatges dels infants.
Ha d’esdevenir l’arquitecte de l’espai d’aprenentatge pensant en totes les possibilitats que el material pot oferir i tenint en compte els interessos dels infants i tots els nivells d’aprenentatge. Les mestres tenen un paper de guia, només intervenint quan fos necessari per fomentar les interaccions entre companys i amb diferent material.
Què aporta el treball per Ambients?
Les propostes plantejades en els Ambients d’Aprenentatge son obertes i flexibles i tenen en compte els diferents nivells d’aprenentatge dels alumnes.
Dins d’un mateix ambient o microambient, els infants tenen la possibilitat d’afrontar una situació des de diferents perspectives i amb diferent material. A més permeten que els infants tinguin diferents oportunitats per afrontar les diferents situacions i que es crein les interaccions idònies per a poder resoldre-les.
Això fa que els Ambients d’Aprenentatge siguin una metodologia que permet treballar de manera globalitzada i atenent els ritmes d’aprenentatge i les capacitats dels diferents infants, fomentant l’autonomia i la capacitat que cada infant pugui crear els seus propis aprenentatges a partir de situacions significatives.
Els Ambients a FEDAC Sant Narcís
Ludimov: escenaris lúdics on els infants poden posar en marxa el seu cos. A partir del joc i el moviment els infants prendran consciència del seu cos i les seves possibilitats.
Busquem el tresor: ambient matemàtic on els infants es trobaran diverses propostes per realitzar recorreguts.
Minimons: en aquest ambient els infants es trobaran peces soltes i material no estructurat amb les que podran construir els seus propis escenaris que donaran via lliure a el joc i l’expressió.
Construïm: els infants podran crear, manipular i construir amb diferents tipus de materials: Lego, fustes, tubs de plàstic, taps de suro, capses …
Les capsetes dels dits fins: en aquest ambient es pretén desenvolupar la psicomotricitat fina dels infants utilitzant diferents materials.
Artplàstic: a partir de diferents materials els infants poden desenvolupar la seva creativitat realitzant i reproduint diferents obres artístiques.
La Caseta: en aquest ambient els infants es trobaran en una casa en miniatura on podran imitar les tasques quotidianes que realitzen les persones grans amb la finalitat de fomentar el desenvolupament del joc simbòlic.
EspaIOGA: a partir de diferents materials i diferents espais els infants podran realitzar diverses activitats amb l’objectiu de relaxar-se. Aquest ambient proporcionarà als infants un espai de calma i interioritat.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola