Aquest curs a secundària 3 hem treballat el Renaixement a través d’un projecte complementant les competències i continguts de les dues matèries del curs: socials i música
El treball per projectes és una metodologia que s’ha anat implementant cada vegada més a tots els cursos de l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) en els darrers anys. Destaca perquè busca promoure un aprenentatge actiu i significatiu a través de la realització de projectes que integren competències de diversos àmbits. Una de les característiques principals és que ens organitzem en grups per tal de resoldre una tasca complexa que està relacionada amb una problemàtica o situació real. Hem de buscar informació, planificar-nos en la realització de tasques i organitzar-nos col·laborativament per poder assolir els objectius marcats. A més a més, fomenta l’autonomia i responsabilitat, ja que ens converteix en protagonistes del nostre procés d’aprenentatge. Així doncs, prenem decisions i ens hem d’enfrontar als reptes que ens puguin anar sorgint a mesura que avança el projecte. Gràcies a això, desenvolupem habilitats com la capacitat d’investigació, el treball en equip, la comunicació i la resolució de problemes.
A través del projecte “On és Miquel Àngel?”, l’alumnat de secundària 3 de l’escola hem pogut adquirir coneixements, desenvolupar-nos en les competències transversals i fomentar la nostra capacitat crítica i reflexiva, la presa de decisions i l’organització i gestió del temps. En aquest projecte hem treballat el Renaixement des de diferents vessants: la històrica, la social, la política, l’artística, la musical i la científica. Ens hem traslladat als segles XV i XVI posant-nos a la pell dels aprenents dels tallers dels grans artistes de l’època, i hem pogut conèixer la tasca i el llegat de referents com Leonardo Da Vinci, Martin Luter, Erasme de Rotterdam, Hernán Cortés o el mateix Miquel Àngel.
El projecte comença quan l’artista referent decideix abandonar el taller i, com a conseqüència, pinta la Capella Sixtina. L’alumnat d’S3, com a aprenents del seu taller, hem estat els encarregats de finalitzar aquesta obra pictòrica tan característica del Renaixement. I ho hem fet mentre hem anat rebent cartes dels diferents protagonistes referents de l’àmbit polític, social o cultural del moment, que ens han anat facilitant informació, la qual posteriorment havíem de recopilar i treballar per tal de perfeccionar la nostra tècnica i ser capaços de finalitzar la tasca encomanada. El procés d’avaluació s’ha gamificat de tal manera que per cada tasca finalitzada amb èxit se’ns ha fet entrega de florins, que era la moneda de canvi del moment. A més, també hem pogut guanyar florins “extra” col·laborant entre els diferents equips, ajudant-nos entre nosaltres o resolent diferents enigmes que se’ns anaven facilitant com a tasques d’ampliació. Els primers resultats han estat diferents tasques escrites, musicalitzades o fins i tot teatralitzades per explicar aspectes com la revolució copernicana, els Reis Catòlics o les obres literàries de Martin Luter i Maquiavel. I la tasca final ha estat representar de forma artística diferents fragments de la Capella Sixtina en gran format.
Així doncs, el treball per projectes és una metodologia que busca promoure un aprenentatge molt més continuat i actiu, però també significatiu i competencial. Els alumnes ens hem pogut sentir protagonistes del nostre procés d’aprenentatge i hem pogut aprendre uns continguts d’una manera més vivencial, propera i dinàmica. A més a més, hem treballat les competències pròpies de l’àmbit de socials i de música, però també les competències transversals pròpies d’aquesta etapa educativa. Fins i tot, sense adonar-nos-en directament, hem estat capaços d’integrar continguts de manera més holística, sense compartimentar-los a una matèria o contingut concret, és a dir, hem pogut veure que entre els dos àmbits hi ha relacions i coneixements que ens han ajudat a resoldre els problemes concrets que se’ns anaven plantejant. I, a més, aquesta metodologia ens ha permès estimular la creativitat i la innovació, ja que hem pogut presentar diferents solucions per abordar el mateix problema: cantar un rap, escriure un poema o representar un guió teatral per explicar la perspectiva en l’art del Renaixement. Per tant, el treball per projectes ens proporciona una experiència enriquidora que fomenta l’aprenentatge d’una forma molt més creativa i dinàmica.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2020 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola